Wanneer je begint met een nieuwe baan zijn er vaak een aantal dingen waar je op let: van je salaris, tot goede voorwaarden en leuke bijkomstigheden. Maar let je ook wel eens op de visie en kernwaarden van het bedrijf waar je gaat werken? Dat kan op lange termijn namelijk nog wel eens erg belangrijk zijn. Waarom? Je leest het hier!
1. De kernwaarden en visie van jouw bedrijf
Op een duurzame manier de markt veroveren, een geweldig team zijn dat niet te stoppen is, of samen de wereld verbeteren: ieder bedrijf heeft zijn eigen visie en kernwaarden. Het ene bedrijf maakt het daarentegen duidelijker wat de visie en kernwaarden zijn dan het andere bedrijf. Vaak vind je deze visie al in de beschrijving van de vacature. Mocht de boodschap toch niet helemaal duidelijk zijn, vraag het dan tijdens een sollicitatiegesprek. Werk je er al een langere tijd? Ook dan is het niet gek om nog een keer na te gaan waar een bedrijf nu precies naar streeft. Zo zorg je ervoor dat je samen naar hetzelfde doel toewerkt en dit overeenkomt met jouw eigen doel.
2. Positieve overeenkomsten
Wil je weten of je goed op je plek zit bij je huidige werkgever? Ga dan eens voor jezelf na wat jouw visie is op het leven en welke waarden voor jou belangrijk zijn. Vergelijk dit vervolgens met de waarden van het bedrijf waar je werkt en bekijk dit kritisch! Welke kernwaarden wegen voor jou het zwaarst? Zo zijn er een aantal visies en kernwaarden die enorm belangrijk zijn om met elkaar overeen te hebben: denk daarbij bijvoorbeeld aan waarden omtrent onderwerpen als duurzaamheid, eerlijkheid, transparantie en doelgerichtheid.
3. Te grote verschillen
Verschilt jouw visie te erg met de visie van het bedrijf waar je werkt? En sluiten de kernwaarden van jouw werkgever helemaal niet aan bij die van jou? Dan is het wellicht tijd voor verandering. Een aantal onderwerpen zijn zo belangrijk, dat wanneer deze te erg van elkaar verschillen, je in de toekomst wel eens tegen problemen aan kunt lopen. Zo kan het zo zijn dat jouw werkgever enorm veel waarde hangt aan het veroveren van een bepaalde markt, terwijl dit niet op een duurzame manier gedaan kan worden. Wanneer duurzaamheid bij jou wel hoog in het vaandel staat, kan dit wel eens voor wrijving zorgen. En zo zijn er nog veel meer onderwerpen die voor frictie kunnen zorgen. Ga daarom goed na met welke verschillen jij wel en niet kunt leven.
4. Hoe los je dit op?
Wanneer je echt het idee hebt dat jouw visie en kernwaarden zo erg verschillen met die van het bedrijf, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Ga allereerst het gesprek aan met je werkgever. De kans is groot dat de visie van een bedrijf is verouderd en dat je met jouw denkwijze deze visie juist kunt aanpassen en verbeteren. Geeft je werkgever geen gehoor aan jouw twijfels? Dan is het wellicht tijd om over te stappen naar een bedrijf dat beter bij je past. Ga je weer solliciteren? Kaart dan in het vervolg van te voren af of jouw visie en kernwaarden aansluiten bij die van het bedrijf door er naar te vragen en dit goed te bespreken. Komen ze niet overeen? Denk dan nog eens goed na of deze baan jouw op de lange termijn wel voldoening geeft. Ook al lijkt het op de korte termijn geen probleem, kan het in de toekomst toch belangrijker zijn dan je denkt!