Branding is zoveel meer dan een kleurenpalet en een logo. Branding is in principe de hele identiteit van jouw bedrijf: van de manier waarop het eruit ziet tot het gevoel wat je wil overbrengen. Zo zorg je er met de juiste branding voor dat je een unieke ervaring creëert waardoor het publiek dat je wil aantrekken, blijft terugkomen. Maar waarom is branding nou zo belangrijk? Je leest het hier!
Branding kan jouw bedrijf maken of breken
Branding is om verschillende redenen van groot belang voor jouw bedrijf. Pak je de branding niet goed aan of negeer je in het in zijn totaliteit? Dan kan het zelfs voor schade zorgen. De branding van een bedrijf moet net als een innemend personage uit een verhaal overgebracht worden; een personage die lezers herkennen en waarmee ze zich kunnen identificeren. Zo zorg je ervoor dat het publiek blijft ‘lezen’, of met andere woorden: gebonden blijft aan jouw merk, product of dienst. Als je een personage uit een verhaal continu verandert, zul je als lezer al snel afhaken.
Branding is onvermijdelijk
Het branden van een bedrijf is niet zo optioneel als veel mensen denken. Een identiteit wordt namelijk vaak al van nature gevormd wanneer alle elementen samenvloeien. De vraag is echter: zit er achter al die elementen een gedachte? Of is het een mix van componenten die eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen? Wanneer iemand een element van jouw bedrijf tegenkomt, zullen ze onmiddellijk een perceptie van jouw algehele merk beginnen te vormen. Dat is nou eenmaal wat onze hersenen doen. Van nature voegen we elementen samen en analyseren we deze om het beter te begrijpen. Vanuit daar vormen mensen al snel een mening. Nu wil je er natuurlijk voor zorgen dat je die mening zo kunt beïnvloeden dat deze altijd positief is. En dat kan! En dat doe je door goed na te denken over alle elementen, zodat ze als een goed bedacht geheel samenkomen. Precies zoals jij het je hebt voorgesteld.
Met branding trek je jouw ideale klant of cliënt aan
Branding is key in het aantrekken van jouw doelgroep en over ieder element van jouw bedrijf zou nagedacht moeten worden met de doelgroep in je achterhoofd. Van de kleuren, tot de ’tone of voice’, jouw samenwerkingsvoorwaarden en de algehele sfeer die je overbrengt: jouw branding is de bron voor het aantrekken van jouw droomklanten. Dankzij branding kun je in contact komen met het publiek en aantonen dat jij precies snapt wat jouw publiek nodig heeft.
Het onderscheidt je van de rest
Branding geeft persoonlijkheid, leven en dimensie aan een bedrijf en creëert een algehele ervaring waar je klanten over zullen praten. Het branden van jouw bedrijf is de meest cruciale manier om te laten zien dat jij uniek bent in het product of de dienst die je aanbiedt. Ieder element binnen branding is een kans om je als merk te onderscheiden: van het ontwerp, tot de stijl van je website, de originaliteit van jouw producten of diensten en de persoonlijkheid die je naar buiten brengt.
Het vergroot de geloofwaardigheid van jouw product of dienst
Door je bedrijf goed te branden kun je laten zien dat je jouw producten goed kent en dat je jouw onderneming goed runt. Het laat zien hoeveel moeite je hebt gedaan om een onvergetelijke ervaring voor je klanten en cliënten te creëeren. Door je bedrijf op een professionele manier te branden zal je publiek zien dat je hun behoeften ten harte neemt en daardoor zullen ze jouw merk al gauw als authentiek beschouwen. Het opbouwen van de geloofwaardigheden van je bedrijf is van groot belang als je wil dat jouw publiek je genoeg vertrouwd om een aankoop of boeking te doen. Al deze resultaten dragen weer bij aan de groei van het bedrijf, wat branding erg belangrijk maakt. Profiteer dus van branding op alle mogelijke gebieden en zorg ervoor dat je nadenkt over ieder element dat je naar buiten brengt.